Saturday 13 September 2008

Segunung Permintaan, Selautan Pengorbanan...

Sequel Andainya Ini Ramadhan Terakhirku


Hampir satu jam setengah aku menela'ah buku The Purpose of Creation hadiah pemberian Rain. Payah benar untuk aku fahami maksud yang cuba disampaikan oleh Dr. Abu Ameenah Bilal Philips- penulis buku ini. Bahasanya tinggi. Nasib baik aku sudah muat turun kamus mini dalam telefon bimbitku. Mudah segala kerja. Syukur ku kepada Allah atas segala nikmat yang diberi, mata untuk ku membaca, akal untuk ku berfikir dan harta untuk ku berbelanja. Kuakui jarang sekali untuk ku bersyukur kepadaNya.


Sunyi malam itu kugunakan sepenuhnya. Menadah tangan kupohon keampunan atas segala kesalahan, kupohon perkenan atas segala permintaan lantas air mataku berjujuran tidak tertahan. "Mintalah dariku nescaya aku perkenankan" Aku pegang kata-kata itu. Kejinya diriku, jauhnya tempatku di sisi Allah ku tahu semuanya. Namun aku tidak pernah putus berdoa kerna ku yakin makfirah Allah senantiasa terbuka untuk hamba-hambaNya.


Hijrahku ke Jordan memang satu titik perubahan dalam diriku. Aku bebas bersosial, kawan segala-galanya tanpa orang tua mengambiltahu berita. Terkadang aku rasa rindu kepada keluarga di Malaysia, namun aku sudah terbiasa. Kehidupan di asrama suatu ketika dulu cukup mengajarku erti berdikari-berdiri atas kaki sendiri. Tetapi aku tertinggal satu perkara, kepergantunganku kepada Allah. Lewat untuk kusedari akan hali ini.


Maysa', teman baru ku di jami'ah. Pengkhususan physiotherapy tahun ketiga. Perkenalanku dengannnya bermula di kelas Visual Basic semester yang lepas. Raut wajah manisnya serta gemersik suaranya bisa menggentarkan mana-mana jiwa yang ketandusan cinta. Namun bukanlah itu yang aku lihat pada dirinya. Seorang pelarian Palestin namun kini menetap di UAE tetapi belajar di Jordan. Kagum aku dengan ketabahan dan kecekalan dirinya.


"Kaif dirasik(your study)?", aku memulakan bicara. Sengaja aku memilih tempat duduk betul-betul di sebelah Maysa'. Entah mengapa Dr. Malak lewat ke kelas Visual Basic pada hari itu.


"Alhamdulillah. Everything is ok. How about you?" ajunya kepada ku seraya tersenyum. Sebutan bahasa inggerisnya masih terikut-ikut lidah arabnya.


"Same like you. Everything is just fine", jawabku yakin. "Did you study from the slide or from the book?" ku inginkan kepastian.


"Well, from the book and you must read the book also", nasihatnya.


"Yeah…I'll make sure. But seriously I got a hard time studying this course. So many thing to remember and needs to be practiced. Sahh (really)???" ujarku.


"Faiza a'zamta fatawakkal a'lallah. Allah knows our hardworks and sacrifices. He will never treat us unfairly", jawabnya. Kaku aku di bangku kelasku. Itulah kunci kejayaan hakiki. Tawakkal kepada Allah atas segala urusan. Jangan sesekali pernah hilang rasa bergantung kepada Allah. Hanya senyuman aku balaskan.


Sejak itu, urusanku kepada Allah aku gantungkan. Segalanya kuserahkan kepada Allah yang menentukan segalanya. Andai hajatku tidak kesampain ku tahu usahaku mesti masih belum cukup untuk Allah kurniakan seperti yang aku hajatkan. Andai gunung yang aku pinta, satu lautan yang mesti aku korbankan. Lalu kugantungkan semuanya kepada Allah. Tuhan yang Maha Adil lagi Maha Pemurah.



4 yg bersuara:

prpermai said...

216. Kamu Diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara Yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. Al-Baqarah-216

ManJa said...

makacih diaryirbid

sHazZy_Pisces said...

aiyooo... begitu baik kaw ye skang...
alhamdulillah....

Hazhari Ismail said...

Ustaz Dr. Abdullah..

bangga aku jadi kawan ko..

kui3x..

© NeW DaY >>> NeW LiFe... - Template by Blogger Sablonlari - Header image by Deviantart