Monday 5 July 2010

Hamster labour. 2nd timer. [100th post]

4th July 2010, 2.15pm till 8.50pm, 11 siblings.... waaaa *wink*


Dulu...5 minggu lepas...masa baru nk stat summer, hamster aku beranak 9 ekor anak. Kali ni hamster yang sama selamat melahirkan 11 ekor anak. ngeeee

Ape yang menariknye, kalo dr yg kte bace kat blog animal/pet care, kebiasaanye hamster bersalin waktu malam. 1st time dulu pon, 3.30am meletop nye...x perasan pon...sedar2 dh 9 ekor kluar.

Kali ini, baru je stat kelas tok summer sem..balik2 je umah...g mandi2 jap...pastu aku g r tgok hamster aku..nk tukar air baru, bg makan...tb2 dgr lagi bunyi, bunyi yg sama dulu aku pernah dgr...haaaa, mmg dh kluar pon sekor. Bezanye kali nih, aku dh bersedia, sbb perot dia dh len mcm je besar 3-4 hrni...

Anak2 hamster b4 dis pon aku dh divide bg kat member2 yg suke bela binatang comel ni, Aku simpan 2 ekor je. Besides, sangkar hamster aku pon dh upgrade, banglo 3 tingkat aku dapat. Member aku bagi sangkar ni, tukar dgn sangkar lame aku yg 2 tingkat tuh.

Memang dh expect dah dapat baby baru dalam minggu ni, tp xde r sebanyak ni. 11 ekor beb. So, everything is prepare. Member aku pon ade gak hamster yg bunting, igt dia dulu meletop, ghupenye aku yg meletop dulu..

Seronok sgt2. Puas, xterkate. tp, actually dr 11 tu, 10 je yg survive takat ni... hopefully sume ni sihat2 belaka hendaknye...tunggu lagi 3 minggu, sesape yg berminat nk dptkan hamster, kte ley deal k..bukan calang2 hamster, baka subor nih. :)

So, bawah ni diari kelahiran baby2 comel ku..


2.15pm: 1st baby, miscarriage-died, so small n pale color (sick), ending eaten by its mom. witnessed by me n Tasha.
3.40pm: Fred noticed 2nd baby just born. tired of waiting, go out to tell everyone about dis new baby.
5.00pm: just get back from Chez house, noticed 3rd n 4th baby already born.
7.00pm: 5th,6th,7th,8th were born. igt dh selesai...tros buat status FB n Tw :)
8.50pm: while checking d mom condition, i tried to count d babies again...its 10 of them :)

till now, no new baby...
mungkin dh selesai kot. bukan pe, sbb klo bace kat tenet, duration tempoh kelahiran ni can varies till 24 hours...

0 yg bersuara:

© NeW DaY >>> NeW LiFe... - Template by Blogger Sablonlari - Header image by Deviantart